TEORI FALSAFAH ST. THOMAS AQUINAS
3.1 TEORI FALSAFAH
Sebagai ahli falsafah zaman pertengahan, St. Thomas telah
menyamakan tiga pengertian antara metafizik,falsafah utama dan falsafah
ketuhanan (scientia divina). Adalah tidak wajar dijadikan kajian
metafizik sebagai subjek kerana pengutamaannya dalam persoalan taakulan. Hal
ini kerana kajian metafizik adalah bertentangan dengan prinsip ketuhanan yang
melibatkan aspek ketuhanan. Oleh itu, St Thomas Aquinas menggunakan kaedah epistemology
sebagai kaedah pendekatan falsafah dan penggunaan akal bagi membuktikan
kewujudan Tuhan. Hal ini merujuk kepada katanya dalam summa theologica
yang dikatakan tidak selesai kerana beliau sudah meninggal. "Ia adalah
mustahil untuk mencapai kepada pengetahuan Trinity oleh sebab semula jadi"
(Soalan 32, Summa Theologica).
Dalam karya agung beliau, ini menunjukkan bahawa amatlah mustahil
bagi kita memahami teologi dengan falsafah semata-mata. Beliau mengemukakan
pendapat bahawa falsafah tidak diperlukan dalam teologi tetapi boleh membantu
dalam mencapai matlamat teologi.Soalan dua bahagian satu dalam karya ini adalah berkenaan dengan
kewujudan Tuhan dimana beliau membahagikannya kepada 3 perkara :
a)
Tuhan
wujud adalah benar.
b)
Pembuktian
itu mungkin perlu walau cara berbeza.
c)
Menjawab
persoalan tentang kewujudan Tuhan.
Bagi perkara yang ketiga, St Thomas Aquinas telah memberikan 5 cara
membuktikan kewujudan Tuhan. Pendedahan beliau ini adalah berbeza dengan cara
yang dilakukan oleh St. Anselm yang mana memulakan buktinya dengan idea
kewujudan yang sempurna (perfect being). Sebaliknya, St Thomas Aquinas memulakan
pendapat beliau dengan mengatakan bahawa semua pengetahuan perlu bermula dengan
pancaindera, bukannya kesempurnaan bersifat azali dan hakiki.
1.
Ada
penggerak utama yang tidak dapat digerakkan.
Kita lihat bahawa beberapa perkara di dunia adalah dalam
pergerakan. Segala yang ada dalam pergerakan dimasukkan ke dalam gerakan oleh
satu lagi objek yang bergerak. Satu objek lain pula dimasukkan ke dalam gerakan
oleh objek lain sebelum itu, dan sebagainya. Siri ini tidak boleh pergi ke
belakang, kerana terdapat sebaliknya akan ada penggerak pertama dan dengan itu
tiada gerakan berikutnya. Oleh itu, kita mesti membuat kesimpulan bahawa
terdapat penggerak teguh pertama, yang difahami sebagai Tuhan.
2.
Adanya
sebab efisien.
Kita melihat segala-galanya mempunyai sebab yang cekap dan apa-apa yang
ada atau boleh menjadi punca sendiri. Ia adalah mustahil, bahawa siri
sebab-sebab perlu kembali ke sebab sebelumnya, dan ini adalah infiniti kerana
setiap punca adalah bergantung kepada sebab terlebih dahulu dan punca utama
itu, adalah bergantung kepada punca yang sebelumnya. Jadi, jika tidak ada sebab
yang pertama, tidak ada sebab-sebab yang pertengahan dan juga sebab muktamad.
3.
Ada
keadaan mungkin lawan.
Kita dapati dalam perkara-perkara sifat yang mungkin menjadi dan
tidak menjadi, kerana ia datang ke dalam kewujudan dan keluar dari kewujudan.
Perkara-perkara ini seperti tidak boleh sentiasa wujud, kerana sesuatu yang
boleh mungkin tidak wujud pada suatu masa dan tidak wujud pada masa tertentu.
Oleh itu, tidak mustahil untuk semua yang tidak wujud. Maka, pada masa tertentu,
tiada apa yang tidak wujud. Tetapi jika apa-apa yang pernah dilakukan wujud,
maka tiada apa yang akan wujud pada masa sekarang. Kerana segala-galanya yang
wujud memerlukan sesuatu kewujudannya yang sudah wujud. Namun, ia tidak masuk
akal untuk mendakwa bahawa apa-apa yang wujud pada masa sekarang. Oleh itu,
tidak semua makhluk adalah semata-mata yang mungkin, tetapi mesti ada sesuatu
yang kewujudannya adalah perlu. Sekarang, tiap-tiap perkara yang perlu mempunyai
keperluan yang disebabkan oleh sesuatu yang lain atau tidak. Kerana ia adalah
mustahil untuk ada wujud satu siri yang tak terhingga sebab perkara yang perlu
, kita mesti membuat kesimpulan bahawa ada sesuatu yang diperlukan. orang
bercakap tentang perkara ini sebagai Tuhan.
4.
Adanya darjah kesempurnaan pada alam.
Makhluk di dunia mempunyai ciri-ciri kepada darjah dan taraf yang
berbeza-beza. Ada yang lebih atau kurang baik, benar, mulia, dan sebagainya.
Pengklasifikasian itu semua diukur berhubung dengan maksimum, dan mesti ada
sesuatu yang terbaik, sebenarnya, paling mulia, dan sebagainya. Ketika mana Aristotle
mengajar, perkara-perkara yang besar di dalam kebenaran juga besar dalam
kejadian. Oleh itu, mesti ada sesuatu yang merupakan punca yang baik, dan
setiap kesempurnaan lain yang kita dapati dalam makhluk di dunia. Lalu, St Thomas
Aquinas menyimpulkan bahawa harus ada yang lebih sempurna, lebih mulia dan
lebih segalanya dan inilah yang dikatakan Tuhan.
5.
Adanya
aturan alam semesta
Kita lihat di dalam alam yang tidak bernyawa dan objek non-intelligent
bertindak ke arah tujuan yang terbaik, walaupun objek tidak mengetahui untuk
berbuat demikian. Ia adalah jelas bahawa objek tidak mencapai tujuan mereka
secara kebetulan semata-mata tetapi mengikut pelan. Mana-mana objek tidak
bernyawa atau non-intelligent yang bertindak ke arah tujuan, walaupun,
mesti dipandu oleh seorang yang mempunyai pengetahuan dan kecerdasan, seperti
anak panah diarahkan oleh seorang pemanah. Oleh itu, mesti ada makhluk pintar
yang mengarahkan semua perkara kembali ke arah tujuan mereka .St thomas Aquinas menyandarkan kelima-lima objek ini kepada pancaindera
yang ada pada manusia secara pemahaman rasional dan logiknya. Tambahan kriteria
utama bagi semua objek deria (sense object) adalah sebab kewujudan.
Pendekatan falsafah yang digunapakai oleh St Thomas Aquinas adalah pendekatan epistemology
iaitu teori pengetahuan mengenai konsep Tuhan.Secara umumnya,karya tersebut menyentuh aspek-aspek pusingan
benda-benda wujud daripada Tuhan dan akan kembali kepada Tuhan. Beberapa
perkara yang disentuh dalam bahagian ini ialah wujudnya manusia dan unsur-unsur
yang bergabung dalam dirinya seperti jiwa dan jasad serta fungsi-fungsinya
seperti berfikir memahami dan bebas memilih.Ada juga di antara karya beliau merupakan hasil daripada himpunan
21 buah artikel yang dirakamkan daripada siri perdebatan dan soal jawab
berkenaan dengan jiwa.
Selain itu,beliau juga telah menulis sebuah risalah yang
membincangkan persoalan akal sumber kekuatan jiwa rohani dan jasmani manusia
yang bertajuk De Unitate Intellectus contra A verroistas. Risalah ini
ditulis ketika beliau mengajar di Paris untuk kali kedua pada tahun 1270 bagi
menentang pendapat Ibn Rushd (A verroes) (m.1198) tentang akal. Risalah ini
telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Beatrice H.Zedler.Bahkan,terdapat banyak lagi karya beliau yang kebanyakannya tentang
teologi dan falsafah seperti ‘de ente et essential’ de substantiis
separatis’ ,de principiis naturae’, ‘compendium theologiae ad Reginaldum’
dan lain-lain lagi.
Terdapat senarai karya-karya beliau yang disusun mengikut
kronologi.Karya-karya beliau yang dihasilkan telah menghuraikan
persoalan-persoalan berkaitan dengan metafizik dan teologi dalam Kristian dalam
bentuk falsafah. Ia mengimbangi antara kebenaran kepercayaan dan rasional
terhadap agama Kristian. Walaupun pada peringkat awal pemikirannya mendapat
tentangan daripada beberapa pihak di antaranya kumpulan konservatif dalam
teologi,namun ia telah menghasilkan pembaharuan di dalam teologi Kristian dan
telah di terima umum bagi pemikiran mazhab Roman Catholic (Smart
1969:556).
Karya beliau yang berkaitan dengan perbincangan tentang jiwa telah
memberi kesan yang baik dalam memperkukuhkan semula beberapa ajaran Kristian
seperti Eucharist,kebangkitan semula dan konsep revelation. Summa
Theological adalah dianggap sebagai kemuncak dalam pemikiran agama
(Kristian) di abad pertengahan dan menjadi sumber rujukan sehingga ke hari ini
(Smart 1969:560).
Ajaran St. Thomas telah disahkan oleh gereja Roman Catholic
dan beliau dikurniakan gelaran sebagai ‘doctor of the church’. Kedudukan
beliau telah disamakan dengan guru-guru dan tokoh-tokoh besar Kristian seperti
Augustine,Ambrose(m.397), Jerome(m.420) dan Gregory 1(m.604), bahkan gereja Latin
menjadikan beliau model kepada ahli-ahli teologi.
No comments:
Post a Comment