أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

TEORI FALSAFAH ST. THOMAS AQUINAS

3.1       TEORI FALSAFAH

Sebagai ahli falsafah zaman pertengahan, St. Thomas telah menyamakan tiga pengertian antara metafizik,falsafah utama dan falsafah ketuhanan (scientia divina). Adalah tidak wajar dijadikan kajian metafizik sebagai subjek kerana pengutamaannya dalam persoalan taakulan. Hal ini kerana kajian metafizik adalah bertentangan dengan prinsip ketuhanan yang melibatkan aspek ketuhanan. Oleh itu, St Thomas Aquinas menggunakan kaedah epistemology sebagai kaedah pendekatan falsafah dan penggunaan akal bagi membuktikan kewujudan Tuhan. Hal ini merujuk kepada katanya dalam summa theologica yang dikatakan tidak selesai kerana beliau sudah meninggal. "Ia adalah mustahil untuk mencapai kepada pengetahuan Trinity oleh sebab semula jadi" (Soalan 32, Summa Theologica).


Dalam karya agung beliau, ini menunjukkan bahawa amatlah mustahil bagi kita memahami teologi dengan falsafah semata-mata. Beliau mengemukakan pendapat bahawa falsafah tidak diperlukan dalam teologi tetapi boleh membantu dalam mencapai matlamat teologi.Soalan dua bahagian satu dalam karya ini adalah berkenaan dengan kewujudan Tuhan dimana beliau membahagikannya kepada 3 perkara :

a)      Tuhan wujud adalah benar.
b)      Pembuktian itu mungkin perlu walau cara berbeza.
c)      Menjawab persoalan tentang kewujudan Tuhan.


Bagi perkara yang ketiga, St Thomas Aquinas telah memberikan 5 cara membuktikan kewujudan Tuhan. Pendedahan beliau ini adalah berbeza dengan cara yang dilakukan oleh St. Anselm yang mana memulakan buktinya dengan idea kewujudan yang sempurna (perfect being). Sebaliknya, St Thomas Aquinas memulakan pendapat beliau dengan mengatakan bahawa semua pengetahuan perlu bermula dengan pancaindera, bukannya kesempurnaan bersifat azali dan hakiki.


1.      Ada penggerak utama yang tidak dapat digerakkan.

Kita lihat bahawa beberapa perkara di dunia adalah dalam pergerakan. Segala yang ada dalam pergerakan dimasukkan ke dalam gerakan oleh satu lagi objek yang bergerak. Satu objek lain pula dimasukkan ke dalam gerakan oleh objek lain sebelum itu, dan sebagainya. Siri ini tidak boleh pergi ke belakang, kerana terdapat sebaliknya akan ada penggerak pertama dan dengan itu tiada gerakan berikutnya. Oleh itu, kita mesti membuat kesimpulan bahawa terdapat penggerak teguh pertama, yang difahami sebagai Tuhan.


2.      Adanya sebab efisien.

Kita melihat segala-galanya mempunyai sebab yang cekap dan apa-apa yang ada atau boleh menjadi punca sendiri. Ia adalah mustahil, bahawa siri sebab-sebab perlu kembali ke sebab sebelumnya, dan ini adalah infiniti kerana setiap punca adalah bergantung kepada sebab terlebih dahulu dan punca utama itu, adalah bergantung kepada punca yang sebelumnya. Jadi, jika tidak ada sebab yang pertama, tidak ada sebab-sebab yang pertengahan dan juga sebab  muktamad.


3.      Ada keadaan mungkin lawan.

Kita dapati dalam perkara-perkara sifat yang mungkin menjadi dan tidak menjadi, kerana ia datang ke dalam kewujudan dan keluar dari kewujudan. Perkara-perkara ini seperti tidak boleh sentiasa wujud, kerana sesuatu yang boleh mungkin tidak wujud pada suatu masa dan tidak wujud pada masa tertentu. Oleh itu, tidak mustahil untuk semua yang tidak wujud. Maka, pada masa tertentu, tiada apa yang tidak wujud. Tetapi jika apa-apa yang pernah dilakukan wujud, maka tiada apa yang akan wujud pada masa sekarang. Kerana segala-galanya yang wujud memerlukan sesuatu kewujudannya yang sudah wujud. Namun, ia tidak masuk akal untuk mendakwa bahawa apa-apa yang wujud pada masa sekarang. Oleh itu, tidak semua makhluk adalah semata-mata yang mungkin, tetapi mesti ada sesuatu yang kewujudannya adalah perlu. Sekarang, tiap-tiap perkara yang perlu mempunyai keperluan yang disebabkan oleh sesuatu yang lain atau tidak. Kerana ia adalah mustahil untuk ada wujud satu siri yang tak terhingga sebab perkara yang perlu , kita mesti membuat kesimpulan bahawa ada sesuatu yang diperlukan. orang bercakap tentang perkara ini sebagai Tuhan.


4.       Adanya darjah kesempurnaan pada alam.

Makhluk di dunia mempunyai ciri-ciri kepada darjah dan taraf yang berbeza-beza. Ada yang lebih atau kurang baik, benar, mulia, dan sebagainya. Pengklasifikasian itu semua diukur berhubung dengan maksimum, dan mesti ada sesuatu yang terbaik, sebenarnya, paling mulia, dan sebagainya. Ketika mana Aristotle mengajar, perkara-perkara yang besar di dalam kebenaran juga besar dalam kejadian. Oleh itu, mesti ada sesuatu yang merupakan punca yang baik, dan setiap kesempurnaan lain yang kita dapati dalam makhluk di dunia. Lalu, St Thomas Aquinas menyimpulkan bahawa harus ada yang lebih sempurna, lebih mulia dan lebih segalanya dan inilah yang dikatakan Tuhan.


5.      Adanya aturan alam semesta

Kita lihat di dalam alam yang tidak bernyawa dan objek non-intelligent bertindak ke arah tujuan yang terbaik, walaupun objek tidak mengetahui untuk berbuat demikian. Ia adalah jelas bahawa objek tidak mencapai tujuan mereka secara kebetulan semata-mata tetapi mengikut pelan. Mana-mana objek tidak bernyawa atau non-intelligent yang bertindak ke arah tujuan, walaupun, mesti dipandu oleh seorang yang mempunyai pengetahuan dan kecerdasan, seperti anak panah diarahkan oleh seorang pemanah. Oleh itu, mesti ada makhluk pintar yang mengarahkan semua perkara kembali ke arah tujuan mereka .St thomas Aquinas menyandarkan kelima-lima objek ini kepada pancaindera yang ada pada manusia secara pemahaman rasional dan logiknya. Tambahan kriteria utama bagi semua objek deria (sense object) adalah sebab kewujudan. Pendekatan falsafah yang digunapakai oleh St Thomas Aquinas adalah pendekatan epistemology iaitu teori pengetahuan mengenai konsep Tuhan.Secara umumnya,karya tersebut menyentuh aspek-aspek pusingan benda-benda wujud daripada Tuhan dan akan kembali kepada Tuhan. Beberapa perkara yang disentuh dalam bahagian ini ialah wujudnya manusia dan unsur-unsur yang bergabung dalam dirinya seperti jiwa dan jasad serta fungsi-fungsinya seperti berfikir memahami dan bebas memilih.Ada juga di antara karya beliau merupakan hasil daripada himpunan 21 buah artikel yang dirakamkan daripada siri perdebatan dan soal jawab berkenaan dengan jiwa.


Selain itu,beliau juga telah menulis sebuah risalah yang membincangkan persoalan akal sumber kekuatan jiwa rohani dan jasmani manusia yang bertajuk De Unitate Intellectus contra A verroistas. Risalah ini ditulis ketika beliau mengajar di Paris untuk kali kedua pada tahun 1270 bagi menentang pendapat Ibn Rushd (A verroes) (m.1198) tentang akal. Risalah ini telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Beatrice H.Zedler.Bahkan,terdapat banyak lagi karya beliau yang kebanyakannya tentang teologi dan falsafah seperti ‘de ente et essential’ de substantiis separatis’ ,de principiis naturae’, ‘compendium theologiae ad Reginaldum’ dan lain-lain lagi. 


Terdapat senarai karya-karya beliau yang disusun mengikut kronologi.Karya-karya beliau yang dihasilkan telah menghuraikan persoalan-persoalan berkaitan dengan metafizik dan teologi dalam Kristian dalam bentuk falsafah. Ia mengimbangi antara kebenaran kepercayaan dan rasional terhadap agama Kristian. Walaupun pada peringkat awal pemikirannya mendapat tentangan daripada beberapa pihak di antaranya kumpulan konservatif dalam teologi,namun ia telah menghasilkan pembaharuan di dalam teologi Kristian dan telah di terima umum bagi pemikiran mazhab Roman Catholic (Smart 1969:556).


Karya beliau yang berkaitan dengan perbincangan tentang jiwa telah memberi kesan yang baik dalam memperkukuhkan semula beberapa ajaran Kristian seperti Eucharist,kebangkitan semula dan konsep revelation. Summa Theological adalah dianggap sebagai kemuncak dalam pemikiran agama (Kristian) di abad pertengahan dan menjadi sumber rujukan sehingga ke hari ini (Smart 1969:560).


Ajaran St. Thomas telah disahkan oleh gereja Roman Catholic dan beliau dikurniakan gelaran sebagai ‘doctor of the church’. Kedudukan beliau telah disamakan dengan guru-guru dan tokoh-tokoh besar Kristian seperti Augustine,Ambrose(m.397), Jerome(m.420) dan Gregory 1(m.604), bahkan gereja Latin menjadikan beliau model kepada ahli-ahli teologi.

No comments:

Post a Comment